Köpvillkor – sammanställning

Sportmiller.se tillämpar Konsumentköplagen och Distans och hemförsäljningslagen.

Avvikelse från dessa villkor är giltiga endast om parterna har träffat särskilt avtal om det t.ex. i samband med specialordrar.

Priser

Priser i anges i svenska kronor (SEK) och inklusive 25% moms.
Vi (Sportmiller.se) reserverar sig för prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Där dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga oss att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande

Lagersaldo

Skulle du råka köpa en vara som precis sålt slut och inte kan få fram så kontaktar vi dig och sätter tillbaka pengarna på ditt kort så fort som möjligt.

Produkter

Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk lagstiftning. Produkternas priser anges inklusive moms.

Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa.
För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distans och hemförsäljningslagen som även innefattar skydd för oss (Sportmiller.se).

Mer information finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.

Beställning

För de fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att vi (Sportmiller.se) lider ekonomisk skada, polisanmäls. Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt (Sportmiller.se) sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.

Betalningsalternativ

Kortbetalning 0:-
Direktbetalning internetbank  0:-
Paysonfaktura 30:-

Kortbetalning

Alla kortuppgifter som du lämnar i vår webshop (Visa/MasterCard) behandlas på säkra servrar av vår samarbetspartner Payson och sparas INTE någonstans i webshopen av Sportmiller.se. All hantering av kortuppgifter sker utanför Sportmiller.se

Vid försäljning via kontokort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Ingen extra avgift utgår för kortbetalning.

Direktbetalning till bank via Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Paysonfaktura

När du betalar med Paysonfaktura får du hem dina varor innan du betalar. Då kan du se att det du köpt motsvarar dina förväntningar. Fakturan betalar du inom 10 dagar. Kostnaden för Paysonfaktura på din order är 30 kronor.

Så här fungerar Paysonfaktura:

  1. Välj Paysonfaktura i kassan.
  2. Fyll i ditt personnummer och ditt postnummer.
  3. Butiken skickar varan till din folkbokföringsadress.
  4. Så fort butiken skickat varan får du en faktura till din e-postadress.
  5. Du får varan hemskickad och kan titta på den i lugn och ro.
  6. Fakturan betalar du inom 10 dagar.

Fraktpriser

Vi skickar din leverans med DHL eller Posten beroende på vad vi skickar. Enstaka mindre artiklar skickas med Posten, men alla större/tyngre artiklar samt skidor skickas med DHL.
Vi förbehåller oss rätten att debitera extra kostnad för frakt på produkter som anskaffats specifikt för kund.

Leverans

När du gjort färdigt din order läggs den i kö för packning. Det sker normalt inom 1-2 arbetsdagar. Men många ordrar packas samma dag.

Under högsäsong (sep-april) gäller följande leveranstider:
Beställningar mottagna före kl. 12.00 på måndag till torsdag kommer att behandlas samma dag, för leverans inom 2-3 arbetsdagar. Beställningar mottagna på fredagar, lördagar och söndagar kommer att behandlas tidigast påföljande måndag.
Under lågsäsong (maj-aug) kan leveranstiderna vara något förlängda.

Avbeställning

Avbeställning av produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig.

Avbeställning efter det att leverans av order påbörjats är ej möjlig. I de fall där leverans av order påbörjats är kunden skyldig att motta beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från sportmiller.se per e-post.

Om du anser att leveransen dröjer så länge att du inte längre önskar fullfölja ordern är det ditt (kundens) ansvar att kontakta oss snarast möjligt (gäller dock ej specialordrar).

Ägandesrättsförbehåll

Alla varor förblir vår (Sportmiller.se) egendom tills dess full betalning erlagts.

Ansvar för fel

Vårt (Sportmiller.se) ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Vi (Sportmiller.se) bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex , men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.
Om en vara är felexpedierad står vi (sportmiller.se) givetvis för returfrakten.

Dina rättigheter vid försening

I de fall Sportmiller.se ej kan leverera vara, som normalt lagerhålles, inom angiven leveranstid har du rätt att häva din beställning innan vi lämnat paketet till transportör.

Reklamationsvillkor och ångerrätt

Det är lämpligt att du vid ankomst kontrollerar leveransen för att verifiera att den är riktig och felfri. Vid reklamation ska du kontakta Sportmiller.se på telefon 0911-34001, via e-post order@sportmiller.se och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.

Vid samtliga fall då en vara returneras till oss (Sportmiller.se) skall kunden först ha haft kontakt med oss. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas under transporten. Kunden ska emballera returen så att originalförpackningen ej skadas. Defekta produkter som returernas till Sportmiller.se ska alltid behandlas som om de vore felfria.

För privatkonsument gäller Konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende.

Om returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas förbehåller vi oss rätten att debitera kunden en avgift om 200:-+ moms + frakt tur och retur samt ev. hanteringskostnad för ärendet.
Vi (Sportmiller.se) förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara ej finns tillgänglig.

Vi (Sportmiller.se) står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt expedierat gods.

Om du beställt flera varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka avgifterna (detta beror på att vi har enhetsfrakt oavsett hur många varor du har beställt).

Fyll i retursedeln noga. (finns bifogad i ditt paket) Ange tydligt vad du returnerar, och uppge varför du inte är nöjd.

Vid byte eller retur står du för transportrisken. Vi rekommenderar (för din skull) att du använder ett transportsätt där försändelsen är spårbar via kollinummer.

Spara alltid inlämningskvitto för retur-försändelsen och följesedeln tills returen är avklarad.

Ångerrätt

Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distans och hemförsäljningslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att försiktigt öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar förutsatt att varans art förutsätter detta. Varan får dock ej vara använd förutom detta.

Vill du som köpare utnyttja din ångerrätt ska du kontakta oss, via e-post på order@sportmiller.se för ytterligare information. Returfrakten bekostas av köparen. Det finns två sätt att skicka returer, välj det som passar dig bäst. (Långa paket, t.ex. skidor är billigare att skicka med DHL)
Instruktioner för att skicka retur med DHL.

Instruktioner för att skicka retur med Postens Skicka Lätt 

Observera följande undatag:

För produkter som är specialtillverkade/specialbeställda på uppdrag av dig som köpare, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.

Återbetalning av ordersumma

Vid ångerrätt eller reklamation där kund ej begär ny vara ska Sportmiller.se återbetala ordersumman inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits i godkänt skick.

Garanti

Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi Konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. Har du problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum. Alla eventuella garantier gäller i Sverige.

Outlöst försändelse

För försändelse som ej hämtas ut och paketet går i retur till oss (Sportmiller.se), debiteras en avgift om 250:- + moms för att täcka våra (Sportmiller.se) kostnader för transport och administration.

Transportskadat gods

Om en vara från oss (Sportmiller.se) skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående (dock senast inom 7 dagar) till transportföretaget, Köparen bör vid mottagande kontrollera emballaget och påpeka eventuella skador till ombudet.

DHL, Kontakta kundservice på 0771-345 345 och uppge ditt sändningsnummer så hjälper de dig.

Posten, tel: 020-23 22 21.
Så här skriver Posten om reklamation av paket:

”Om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.”
”När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel brev-id eller kolli-id, ordentlig beskrivning av innehållet i paketet och så vidare. Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar.” Länk till Postens sida för reklamation av försändelse.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndigheters beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår (Sportmiller.se) kontroll, vilken inte skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi (Sportmiller.se) befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter kommer att behandlas av oss för att i första hand administrera kundrelationen. Sportmiller.se sprider aldrig dina personuppgifter till tredje part, men kan använda dem för att skicka erbjudanden och information om vår butik eller någon av de verksamheter som ingår i vårt företag. Du som kund har dock alltid rätt att avböja sådana utskick och borttagning ur vår databas om du så önskar, skicka i så fall ett meddelande till oss på: (info@sportmiller.se)

Tvist

Eventuell tvist ska i första hand lösas av Allmänna Reklamationsnämnden.

Övrigt

Vi (Sportmiller.se) förbehåller oss rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har vi (Sportmiller.se) rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Vi (Sportmiller.se) skall också meddela kunden om ersättande eller om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt

Färgavvikelser kan förekomma beroende på ditt grafikkort och bildskärm.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, vi reserverar oss mot eventuella skrivfel och vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.